Dag 27-30 Nong Khiaw - Luang Prabang - Reisverslag uit Nong Khiaw, Thailand van Eline Broman - WaarBenJij.nu Dag 27-30 Nong Khiaw - Luang Prabang - Reisverslag uit Nong Khiaw, Thailand van Eline Broman - WaarBenJij.nu

Dag 27-30 Nong Khiaw - Luang Prabang

Door: Eline Broman

Blijf op de hoogte en volg Eline

02 April 2014 | Thailand, Nong Khiaw

Drie dagen in Nong Khiaw waren super. Ik verbleef in een fijn guesthouse met allemaal backpackers uit verschillende landen. Zaterdag had ik een mountainbike gehuurd en ben ik naar de grotten gegaan. Ik ben in twee grotten geweest, waar mensen zich schuilhielden tijdens de tweede Indochinese oorlog/ Vietnamoorlog. Er waren tunnels in de grot, waar ik maar nauwelijks door heen kon.Bij de ingang van de grot ontmoette ik een heel leuk vrouwelijk stel uit Schotland. Ik ben ze daarna ook nog vaak in mijn guesthouse tegengekomen waar ze kwamen om iets te eten en drinken. Na de grotten ben ik nog eens stuk verder gereden naar de waterval. Toen ik terug reed stonden er kinderen langs de weg die allemaal een high five aan mij wilde geven. Terug in het guesthouse ben ik gaan relaxen in de gezamenlijke ruimte. Soms pakte één van de jongens een gitaar en speelde een liedje, sommigen zaten te lezen, luisterden naar muziek of speelden een van de velen spelletjes die er lagen. In de middag was het te warm om iets te ondernemen, dus dit was een fijne plek om te verblijven. Ik was aan het praten met twee jongens uit Engeland en zij vroegen mij en Seb die er ook bij kwam zitten mee om te gaan petanquen(jeu de boule). Er waren een aantal speelvelden en je kon gratis jeu de boule ballen lenen. Er waren veel locals en het eerste wat je kreeg was een glas koud bier in je handen. We hebben een paar uur tegen de locals gespeeld en hoewel we erg goed waren toch steeds verloren. Dus wij betaalde het bier. Er voegden nog meer mensen bij ons, waaronder Duitsers en een Fransman. Hierna zijn we gezellig met de hele groep gaan eten bij een Indiaas restaurant. We bestelden allerlei curry's. De tafel was rijk bedekt met heerlijk eten en we deelden alles. Hierna zijn we gaan kaarten, het beroemde kaartspel 'shit head' wat inmiddels iedere backpacker kan spelen. De volgende dag, zondag, ben ik vroeg opgestaan en om 7 uur vertrokken naar het viewpoint op de top van de berg. Een zware klim van 1.5 uur. De hele tocht werd ik vergezeld door de hond van het guesthouse, die de hele weg met mij mee is gelopen. Hij sliep ook iedere nacht naast mijn bed. Ik heb hem nooit geaaid of eten gegeven, dus ik vond het heel bijzonder. We hadden de avond ervoor afgesproken dat we met z'n allen de berg zouden beklimmen. Boven op de top kwam in de vrienden uit Engeland tegen. Er was een prachtig uitzicht. Ongelofelijk mooi. Een van de mooiste plaatsen waar ik ooit ben geweest. Op de terugweg kwam ik halverwege de Duitser tegen en aan het begin van de klim de andere Duitser. Leuk dat bijna iedereen de klim heeft gemaakt. Terug in het guesthouse heb ik met Seb ontbeten/geluncht. Ik heb zijn moter geleend en ben de omgeving gaan verkennen. ’s Avond zijn we weer met een groep gaan petanquen en daarna weer bij de India gaan eten. De vriendin van een van de Engelse jongens was er nu ook en ik had een nieuwe kamergenoot uit Zuid-Afrika, waar ik ‘Nederlands’ mee kon praten. Hierna zijn we op het terras van het guesthouse gaan zitten en tot laat in de nacht bier gedronken en gekletst. Ik kwam het leuke stel nog tegen (hij uit Ierland en zij uit Australe) die ik in de bus naar Luang Namtha had ontmoet. Ze hadden mij herkend op de moter.
Alle backpackers waarmee ik hier ben omgegaan waren tussen de 25 en 30 jaar en allen serieus bezig met meditatie (o.a. cursussen in India en Nepal), yoga, psychologie of filosofie en wilden de cultuur leren kennen. Ze spraken allemaal redelijk Lao. Ik vind twee zinnen onthouden al moeilijk. Gabriel uit Frankrijk gaat zelfs een boot kopen. Hij heeft vissen op traditonele wijze geleerd bij een dorpje bij Nong Khiaw en gaat een paar weken varen. Op het terras afscheid genomen van deze fijne groep mensen en de volgende ochtend de bus gepakt naar Luang Prabang. De chauffeur reed als een gek over alle kuilen in de weg. Regelmatig veerden we allen een paar centimeter van onze stoel. Hij reed zelfs zo hard dat hij een paar kippen heeft overreden. In de bus ontmoette ik Robert uit Slowakije. Hij heeft in Thailand gewoond en spreekt vloeiend Thai. Hij moest net als ik ook naar het Vietnamees consulaat voor een visum. Het visum is aangevraagd en kan ik woensdag ophalen. We besloten daarna samen een guesthouse te zoeken. Een goede prijs, rustig en toch op loopafstand van het centrum. In Luang Prabang is alles erg prijzig.
Ik had om 18.00 afgesproken met de jongens van Wales die ik had leren kennen in Nong Khiaw. We hebben een biertje gedronken op een terras aan het water. Luang Prabang is ontzettend leuk en het uitgaansgedeelte met restaurants en café erg gezellig. Ik ben nog over de nightmarket gaan lopen en kwam ik de Spaanse jongen tegen, waarmee ik de grens naar Laos mee ben overgestoken. Ook ontmoette ik het Nederlandse stel dat ik in Luang Namtha had ontmoet. Overal kom ik weer dezelfde mensen tegen. Zeker in Luang Prabang, omdat het centrum zo klein is. Gisterochtend, dinsdag, ontbeten met Robert op de markt. In de middag ben ik met drie jongens (Finland, Zweden en Duitsland) uit het guesthouse met een minivan naar de watervallen gegaan. De watervallen zijn geweldig met prachtig helder blauw water. Er zijn meerdere lagen en in sommigen mag je zwemmen. We zijn eerst helemaal naar boven gelopen en toen de hoogste waterval beklommen. Bovenaan de waterval waren helemaal geen toeristen en was het prachtig. We hebben daar een paar uur gezeten en een wandeling gemaakt op blote voeten. Ook nog een slang gezien. Toen we vlak voor sluitingstijd beneden aankwamen waren alle toeristen al weg en hadden we alle watervallen voor ons alleen. We hebben nog tien minuten gezwommen. In het water waren allemaal kleine visjes die zich aan je voet vast zogen om ze schoon te maken. Vier uur doorgebracht bij de watervallen, gezwommen in een privé ‘zwembad’ en een voetbehandeling gehad van vissen, en dat voor 2 euro entree. Terug in de stad ben ik zelf even gaan wandelingen en iets gaan eten. Soms is het heel fijn om even een moment alleen te pakken.
Mijn visum voor Laos is nog iets meer dan twee weken geldig en die tijd wil ik ook gebruiken, zodat ik het Lao nieuwjaar mee kan maken. Volgende week ga ik naar Phonsavan naar de Plains of Jars en daarna keer ik weer even terug naar Luang Prabang voor het nieuwjaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Reis door zuid-oost Azië.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 21762

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Zuidoost-Azië

Landen bezocht: